สถานการณ์และแนวทางส่งเสริมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนรู้นอกเวลาเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรีใน
บทคัดย่อ
งานวิจัยเรื่อง “วิเคราะห์สถานการณ์และแนวทางส่งเสริมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนรู้นอกเวลาเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรีวิทยาลัยเทคโนโลยีภาคใต้” มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาสถานการณ์การใช้คอมพิวเตอร์นอกเวลาเรียนของนักศึกษา
วิเคราะห์ปัญหาและอุปสรรค
เพื่อนำไปสู่การหาแนวทางส่งเสริมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนรู้นอกเวลาเรียนของนักศึกษา
เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณโดยสุ่มกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน ร่วมกับศึกษาเชิงคุณภาพ
โดยคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงเพื่อเข้าร่วมสนทนากลุ่ม จำนวน 10 กลุ่ม หาความเที่ยงตรงของเครื่องมือ
โดยใช้ดัชนีความสอดคล้องตามวัตถุประสงค์ ผลการวิจัย พบว่า ลักษณะการใช้งานคอมพิวเตอร์นอกเวลาเรียนส่วนใหญ่
คือ ใช้พิมพ์เอกสารและรายงานส่วนตัว
ส่วนลักษณะการใช้งานบนอินเทอร์เน็ตที่มีมากที่สุด
คือ การสืบค้นข้อมูล นอกจากนี้ยังพบปัญหาในการใช้ โดยจำแนกได้เป็น 4
ด้านคือ 1) ปัญหาด้านการเข้าถึงบริการ 2) ปัญหาด้านโปรแกรมและการใช้ภาษา 3)
ปัญหาด้านทักษะการใช้งาน และ 4)
ปัญหาด้านประสิทธิภาพของอุปกรณ์และค่าใช้จ่ายที่ต้องรับผิดชอบ
จากข้อค้นพบทั้งหมดนำไปสู่ข้อเสนอแนะแนวทางส่งเสริมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนรู้นอกเวลาเรียน
โดยแยกประเด็นได้ ดังนี้ 1) การสนับสนุนด้านอุปกรณ์และสื่อด้านคอมพิวเตอร์สำหรับนักศึกษา
2) การพัฒนาความรู้และทักษะทั้งของนักศึกษาและผู้สอน และ 3)
ข้อเสนอแนะการให้บริการคอมพิวเตอร์และอินเทอร์เน็ตของวิทยาลัย
Situation and Encouragement of Undergraduate Students
to Use Computer after Class Hours: A Case Study of
Abstract
The research title is Analyze Situation and the strategy to motivate the
use of computer for after school learning of the undergraduate student at
Southern College of Technology. The
objective of this study to understand
the situation of students using computer after school hour and to analyze
problems and obstructions to find the strategy to motivate the use of computer
for after school learning among students. This is a quantitative research. The
sample group is randomly selected in 400 numbers. In addition with the
qualitative research Ten groups of samples with purposive sampling are selected to
group interview. Proof of the accuracy of the tool by using the
Index of Item-Objective
Congruence (IOC). The research finds that the
mostly use of computer in after school hours is to type papers and others
documents. The use of Internet mostly is to searching for information Besides ,
there are problems in using computers which can be separated in four
categories, there are 1) The difficulty
in access to the computers. 2) Problem in understanding program and language barrier. 3) The limited of
computer skills and 4) The quality of the computers themselves and expenses
relevant in using computers. From the findings lead to the recommendation to
motivate the use of computer for after school learning. The recommendations are
1) To support
hardware, software and communication for the use of students. 2) To improve the
knowledge and skill of both students and lecturers and 3) To suggest
for computer and internet services of
the college.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น