วันศุกร์ที่ 5 เมษายน พ.ศ. 2562


ผลการใช้ Game-Based Learning ในการบูรณาการกับการสอนทักษะการอ่านภาษาอังกฤษให้กับนักศึกษาที่มีเจตคติด้านบวกต่อการเล่นเกม
The Effects of Integrating Game-Based Learning in Teaching English Reading Skill of Undergraduate Students with Positive Attitude                  Towards Games

กัลยา   บูรณ์สิริจรุงรัฐ*
Kalaya  Boonsirijarungradh

บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษของนักศึกษากลุ่มควบคุมก่อนและหลังการสอนด้วยแผนการสอนแบบปกติทั่วไปและกลุ่มทดลองก่อนและหลังการสอนด้วยแผนการสอนที่มีการบูรณาการเกมคอมพิวเตอร์แบบ MMORPG กับเนื้อหา และเพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษระหว่างนักศึกษาทั้งสองกลุ่มหลังได้รับการสอน รวมทั้งเพื่อเปรียบเทียบแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษของกลุ่มทดลองซึ่งก่อนและหลังการสอน โดยนักศึกษากลุ่มทดลองเป็นนักศึกษาที่มีเจตคติทางบวกต่อการเล่นเกม ข้อมูลที่ได้มาถูกวิเคราะห์โดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และt-test ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษากลุ่มทดลองมีการพัฒนาความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษหลังการสอนสูงขึ้นกว่านักศึกษากลุ่มควบคุม และนักศึกษากลุ่มทดลองมีแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษสูงขึ้นหลังจากได้รับการสอนด้วยแผนการสอนที่มีการบูรณาการ Game-based learning
คำสำคัญ: การบูรณาเกมคอมพิวเตอร์กับการเรียนภาษา ทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ

 

Abstract

The purposes of this study were to study the students’ English reading ability of the control group before and after being taught with general activities and that of the experimental group, whose attitudes towards computer games were positive, before and after being taught with the learning integrated with Game-based learning (MMORPG type), and to compare the English reading ability between the two groups after being taught with the activities. It also aimed to compare the students’ motivation in English learning before and after being taught with the integrated activities. The data obtained were analyzed by using mean, standard deviation and t-test. The findings revealed that there was more development of the English reading ability of the experimental group than that of the control group, and the motivation in English learning was positively higher after being taught with the integrated activities.
Keywords: Game-based learning, English reading skill


*   ผู้ช่วยศาสตราจารย์ประจำสาขาวิชาภาษาอังกฤษ ภาควิชาภาษาตะวันตก คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
    Associate Professor, Division of English, Department of Western Languages, Faculty of Humanities, Chiang Mai University


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น